HILL CLIMB

LIMANOWA
ZOBACZ WIĘCEJ

PATRONAT HONOROWY / HONORARY PATRONAGE:


Ireneusz Raś - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki
Ireneusz Raś - Secretary of State in the Ministry of Sport and Tourism


Łukasz Smółka - Marszałek Województwa Małopolskiego
Łukasz Smółka - Marshal of the Małopolska Region

PARTNER STRATEGICZNY / STRATEGIC PARTNER

PARTNER GŁÓWNY / MAIN PARTNER

Po rocznej przerwie, spowodowanej pandemią COVID – 19, powraca wyścig górski Limanowa ( Stara Wieś) – Przełęcz pod Ostrą.
12 Hill Climb Limanowa po raz kolejny będzie wielkim świętem polskiego i europejskiego motorsportu. W rozgrywanych na liczącej 5493 metry trasie zawodach znów pojawią się najszybsi kierowcy starego kontynentu ( w wyścigach górskich nie są rozgrywane mistrzostwa świata), walczący o punkty w 9 Rundzie FIA EHC – Mistrzostwach Europy FIA w Wyścigach Górskich. Międzynarodowym zmaganiom towarzyszyć będą dwie rundy ( 7 i 8) Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Mistrzostwa Europy w wyścigach górskich są najstarszym wyścigowym serialem, rozgrywanym od lat 30 – tych XX w. W pierwszej edycji mistrzostw, w 1930 r. w kategorii aut wyścigowych zwyciężył Hans Stuck (DEU Austro- Daimler) zaś wśród aut dziś nazywanych produkcyjnymi najszybciej jeździł gwiazdor wyścigów torowych, Rudolf Carracciola (DEU, Mercedes Benz).
Rozgrywany od 2009 wyścig w Limanowej awansował do elitarnego grona imprez zaliczanych do FIA EHC w 2014 r, na najwyższym stopniu podium stanął wtedy Miloš Beneš (CZE). W 2018 rekord trasy pobił wielokrotny Mistrz Europy Christian Merli ( ITA), którego czas przejazdu: 1:51,398 i średnia prędkość. 178 km/h są obowiązującymi do dziś rekordami.
Limanowska trasa to arena pojedynków najszybszych Europejczyków jeżdżących tzw. bolidami: Merlego i Simone Faggioli (ITA), za ich plecami toczą się zmagania kierowców aut z nadwoziem zamkniętym.
Podczas zawodów w 2019, w Kat. 2 ( bolidy) zwyciężył Faggioli, za nim uplasowali się Merli – obaj z równym dorobkiem punktów zakończyli sezon z tytułami Mistrza Europy oraz Christoph Lampert ( AUT), który zakończył sezon z brązowym medalem. W Kat. 1 ( samochody z nadwoziem zamkniętym) tryumfował Jan Miloň ( SVK, II Wicemistrz Europy), wyprzedzając Konrada Bielę ( POL) i Antonino Migliuolo ( ITA, wicemistrz Europy). W 2020 z powodu pandemii zarówno mistrzostwa ( FIA EHC) jak i puchar (FIA IHC) Europy, ze względu na pandemię nie odbyły się.

Co roku w ocenach FIA, rozgrywane w Małopolsce, organizowane przez Auto Moto Klub Limanowa zawody są bardzo wysoko oceniane przez Światową Federację Samochodową FIA, wyścig lokuje się w pierwszej trójce najlepszych imprez w kolejnych sezonach.

Podczas wyścigowego weekendu wokół trasy pojawia się nawet 20 tys. kibiców. Mają możność bezpośredniego kibicowania zawodnikom i śledzenia wyników on – line w swoich telefonach komórkowych. Dla tych, którzy do Limanowej przyjechać nie mogli, pocieszeniem mogą być relacje na żywo w internecie czy telewizji ogólnopolskiej i regionalnej.

Zgodnie z misją FIA i Polskiego Związku Motorowego, organizatorzy zawodów kładą ogromny nacisk nie tylko na bezpieczne kibicowanie, ale także edukację kibiców związaną z bezpieczeństwem ruchu drogowego .Limanowski klub stale prowadzi wśród młodzieży akcje edukacyjne, związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego (BRD). W liście przesłanym do Auto Moto Klubu Limanowa wspomina o tym Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, który objął patronat honorowy nad wyścigiem:
12. Wyścig Górski Limanowa jest imprezą, która z jednej strony pozwalana przeżywanie sportowych emocji, a z drugiej – stwarza okazję do przypomnienia, jak ważna dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego jest bezpieczna jazda.

Dzięki rozwojowi technologii oraz w związku z coraz bardziej rygorystycznymi procedurami, wyścigi samochodowe stają się coraz bezpieczniejsze dla ich uczestników. Nieszczęśliwe zdarzenia należą obecnie do rzadkości. Jestem przekonany, że i Wyścig Górski Limanowa przebiegnie bez przeszkód. Wyczekując tego wydarzenia nie możemy jednak zapominać o tym, że okazją do szybkiej
i wyczynowej, a momentami ryzykownej jazdy mogą być tylko wyścigi i rajdy, nie zaś jazda w codziennych warunkach. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Większość z nas nie jest rajdowcami, a zwykłymi użytkownikami dróg.
Jako rząd mamy obowiązek dbać o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Czynimy to poprzez działania na trzech polach: inwestycji, prawa i edukacji. Nowe i zmodernizowane drogi, skrzyżowania, chodniki i ścieżki rowerowe umożliwiają bezpieczniejszą jazdę. Takie dobre zmiany dzieją się w całej Polsce: na drogach krajowych i lokalnych. W czerwcu 2021 r. weszły w życie przepisy, dzięki którym ma szansę zwiększyć się bezpieczeństwo ruchu drogowego wśród najmniej chronionych jego uczestników. Pieszy uzyskał pierwszeństwo w momencie wchodzenia na jezdnię i jest on zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności podczas jej przechodzenia. Limit prędkości w obszarze zabudowanym został zrównany do 50 km/h przez całą dobę. Nie jest już także możliwa jazda na drodze szybkiego ruchu bezpośrednio za innym pojazdem: wprowadziliśmy minimalne wymagane odstępy.

Nawet najlepsze i najbardziej rygorystyczne prawo nie pomoże jednak, jeśli nie będziemy każdego dnia edukowali się i przypominali sobie, jak ważna jest kwestia bezpieczeństwa na drodze oraz że wszyscy my kształtujemy krajobraz na polskich drogach, chodnikach i ścieżkach rowerowych. Musimy o tym stale pamiętać.

Uczestnikom 12. Wyścigu Górskiego życzę powodzenia. Jestem pewien, że będzie to dla Państwa niezapomniane przeżycie oraz że cała impreza przebiegnie w sposób spokojny i bezpieczny.

Na czele Komitetu Honorowego stanął Prezes Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora (POL), Dyrektorem zawodów jest Bogdan Pałka (POL) zaś Zespołem Sędziów Sportowych kierować będzie Ludek Kopecky (CZE).
Podobnie jak w 2019, Obserwatorem ze strony FIA będzie Kevin Ferner (DEU), któremu towarzyszyć będzie Obserwator Techniczny FIA Gordon Forbes (GBR). Obserwatorem PZM został Łukasz Biegus (POL) a Delegatem Technicznym PZM po raz kolejny jest Marek Szczechura (POL).

12. Hill Climb Limanowa rozpocznie się w piątek 23 lipca od Odbioru Administracyjnego i Badania Kontrolnego, które zostaną przeprowadzone w Limanowej. Sobotnie ( 24.07) zawody – 7 Runda GSMP ( dla kierowców klasyfikowanych w Mistrzostwach Europy będą to podjazdy treningowe) rozpoczną się o godz. 9:00, w niedzielę 25.07 od godz. 9:00 rozgrywana będzie 8 Runda GSMP zaś o godz. 11:30 rozpoczną się podjazdy wyścigowe 9 Rundy FIA EHC.

Szczegóły dotyczące wyścigu znaleźć można na oficjalnej stronie zawodów: www.wysciggorski.pl.

fotografie: Agnieszka Wołkowicz

[informacja prasowa]

 

  

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close