HILL CLIMB

LIMANOWA
ZOBACZ WIĘCEJ

PATRONAT HONOROWY / HONORARY PATRONAGE:


Ireneusz Raś - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki
Ireneusz Raś - Secretary of State in the Ministry of Sport and Tourism


Łukasz Smółka - Marszałek Województwa Małopolskiego
Łukasz Smółka - Marshal of the Małopolska Region

PARTNER STRATEGICZNY / STRATEGIC PARTNER

PARTNER GŁÓWNY / MAIN PARTNER

Jedna z najważniejszych polskich imprez w sportach motorowych wystartuje w najbliższy weekend. Organizatorzy 13 Wyścigu Górskiego Limanowa opublikowali listę zgłoszeń zawodników, którzy walczyć będą na trasie Stara Wieś – Przełęcz pod Ostrą o puchary i punkty w rywalizacji Mistrzostw Europy FIA (FIA EHC) oraz

w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Na liście znalazło się aż 113 kierowców z 12 państw.

 

Najliczniejszą grupą gości będą Czesi, których pojawi się aż dziewięcioro, 7 kierowców przyjedzie z Austrii, swoich reprezentantów będą mieć także Chorwacja, Czarnogóra Francja, Hiszpania, Macedonia,  Niemcy, Słowacja, Węgry i Włochy.

Kibice, których w podczas poprzednich wyścigów w Limanowej bywało ok. 30 tysięcy, obejrzą zmagania aż 12 bolidów. Z czołowej europejskiej piątki, klasyfikowanej w Kat. 2 zgłosiło się aż czterech kierowców: trzykrotny Mistrz Europy Christian Merli, (ITA, Osella FA 30), lider po 5 rundach z dorobkiem  125 pkt, Petr Trnka (CZE, Norma M 20 FC) 95 pkt, Alexander Hin ( DEU, Osella FA 30) 66 pkt i  Sébastien Petit ( FRA, Nova NP01) 65 pkt. Najdłuższą trasę do Limanowej pokona jeden z najmłodszych zawodników, trzykrotny mistrz juniorów Hiszpanii,  Gonzalo Cabañas Fernàndes-Capalleja ( ESP, Nova NP. 03), który z rodzinnego Madrytu ma do pokonania trasę 2885 km! Za kierownicami bolidów zobaczymy także dwóch Polaków: konstrukcjami AKKC Motorsport z silnikami Alfa Romeo pojadą Pumba i Jarosław Kaszuba.

 

W Kat. 1 FIA EHC (samochody z nadwoziem zamkniętym), zobaczymy w komplecie pierwszą dziesiątkę mistrzostw, z liderem – Vasilije Jaksicem (MNE, Mitsubishi Lancer, 118 pkt), drugim w klasyfikacji Karlem Schagerlem (AUT, VW Golf Rally, 111 pkt) i trzecim w tej kategorii Antonino Migliuolo (ITA, Mitsubishi Lancer, 91 pkt). Na starcie nie zabraknie oczywiście naszych trzech eksportowych zawodników: Janusza Grzyba (POL, Honda Civic) , walczącego o punkty w Gr. 4 oraz Piotra Ilnickiego (POL, Honda Civic) i Macieja Serafina ( POL, Renault Clio), którzy rywalizują w Gr. 5.

Interesująco przedstawia się lista zgłoszeń w poszczególnych grupach. W najmocniejszej Gr. 1 zobaczymy 13 aut, najliczniej obsadzoną grupą – aż 27 aut. Na trasie pojawi się 8 polskich Mini (dziewiątym startować będzie Cooper S Sebastiana Malscha (DEU) oraz cztery Fiaty 126. Do Limanowej powróci unikatowy cross car SEMOG BRAVO Teodora Kocura, wart też zwrócić uwagę na piekielnie szybkiego Fiata X 1/9, którego przywiezie Włoch Manuel Dondi.

Na liście zgłoszeń widnieją trzy Panie (w tym dwie w bolidach: Anna Ambruz (SVK) – Tatuus FR 2000 i Sigird Eva Ferstl (AUT) – Tatuus Master S 2000), jedyną Polką będzie debiutująca w tym sezonie Klaudia Glazar, która pojedzie Hondą Civic w klasyfikacji  GSMP.

13 Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą będzie także 9 i 10 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Po 8 rundach sytuacja w czołówce jest bardzo ciekawa. Prowadzi Karol Krupa (Skoda Fabia) z dorobkiem 111 pkt., na drugim miejscu znajduje się Sebastian Stec (Ford Fiesta), trzeci na liście jest Jędrzej Szcześniak (Lamborghini Huracan) 96 pkt., za nim czwarty Szymon Piękoś (Mitsubishi Lancer) i piąty Dubai (Mitsubishi Lancer Berg Monster). Całą piątkę oczywiście zobaczymy na starcie wyścigu.

Zarówno Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, jak i Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, oprócz walorów sportowych i promocyjnych wyścigu, podkreślają wpływ motorsportu właśnie na kwestie związane z bezpieczeństwem:

 

 

Andrzej Adamczyk:  Dzięki rozwojowi technologii oraz w związku z coraz bardziej rygorystycznymi procedurami, wyścigi samochodowe stają się coraz bezpieczniejsze dla ich uczestników. Nieszczęśliwe zdarzenia należą obecnie do rzadkości. Jestem przekonany, że i Wyścig Górski Limanowa przebiegnie bez przeszkód. Wyczekując tego wydarzenia nie możemy jednak zapominać o tym, że okazją do szybkiej i wyczynowej, a momentami ryzykownej jazdy mogą być tylko wyścigi i rajdy, nie zaś jazda w codziennych warunkach. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Większość z nas nie jest rajdowcami, a zwykłymi użytkownikami dróg.

Jako rząd mamy obowiązek dbać o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa na naszych drogach. Czynimy to poprzez działania na trzech polach: inwestycji, prawa i edukacji. Nowe i zmodernizowane drogi, skrzyżowania, chodniki i ścieżki rowerowe umożliwiają bezpieczniejszą jazdę. Takie dobre zmiany dzieją się w całej Polsce: na drogach krajowych i lokalnych. W czerwcu 2021 r. weszły w życie przepisy, dzięki którym zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu drogowego wśród najmniej chronionych jego uczestników. Pieszy uzyskał pierwszeństwo w momencie wchodzenia na jezdnię i jest on zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności podczas jej przechodzenia. Limit prędkości w obszarze zabudowanym został zrównany do 50 km/h przez całą dobę. Nie jest już także możliwa jazda na drodze szybkiego ruchu bezpośrednio za innym pojazdem: wprowadziliśmy minimalne wymagane odstępy.

Nawet najlepsze i najbardziej rygorystyczne prawo nie pomoże jednak, jeśli nie będziemy każdego dnia edukowali się i przypominali sobie, jak ważna jest kwestia bezpieczeństwa na drodze oraz że wszyscy my kształtujemy krajobraz na polskich drogach, chodnikach i ścieżkach rowerowych. Musimy o tym stale pamiętać.

 

Łukasz Smółka: Małopolska jako pierwsze województwo w Polsce stworzyło już Wojewódzki  Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030. Został on  przygotowany w oparciu o doświadczenia dotychczasowych programów prewencyjnych, z uwzględnieniem najskuteczniejszych rozwiązań, w oparciu o jasno zdefiniowaną wizję oraz zasady realizacji w województwie.

Dotychczasowe podejście systemowe w regionie i znaczna poprawa bezpieczeństwa na małopolskich drogach nie może być jednak satysfakcjonująca. Należy zintensyfikować działania na rzecz ochrony zdrowia i życia tak, aby zrealizować Wizję Zero, czyli osiągnięcie liczby 0 ofiar śmiertelnych do 2050 roku. Celem pośrednim dla Województwa Małopolskiego jest obniżenie o  min. 50%  liczby ofiar śmiertelnych  tj. nie więcej niż 88 do roku 2030,  oraz obniżenie o min. 50% liczby ofiar tj. nie więcej niż 1858 do roku 2030.

Małopolska jest w stanie sprostać temu bardzo ambitnemu, ale zarazem możliwemu do osiągnięcia celowi pod warunkiem jeszcze intensywniejszych działań, determinacji i dalszej woli współpracy pomiędzy wszystkimi instytucjami oraz interesariuszami w regionie. Łączy nas jeden wspólny priorytet: zdrowie i życie Małopolan, wszystkich uczestników ruchu drogowego. Wspólnie udowadniamy, że hasło „Razem dla Bezpieczeństwa” nie jest sloganem, jest sposobem na życie i  działania. Teraz musimy sprawić, aby kolejna dekada 2021-2030 była tego jeszcze lepszym dowodem.    

 

Trasa wyścigu liczy 5493 metry, jej rekordzistą, z czasem 1:49,841 jest Christian Merli.

 

Szczegółowe informacje, relację „live”  video, wyniki on-line oraz newsy znaleźć można na stronach:

www.wysciggorski.pl

www.wyniki-online.pl

www.gsmp.pzm.pl

 

oraz na profilach w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram):

Hill Climb Limanowa Official, Gsmp.pzm .

Informacji z wyścigu będzie także można słuchać na częstotliwości 100,3 FM

 

Patronat Honorowy nad wyścigiem objęli Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury oraz Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.

 

[informacja prasowa]

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close