Sobotnia odsłona 16. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą była przede wszystkim 7 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski Dla zawodników klasyfikowanych w 7 Rundzie FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich był to dzień treningowy. Dzień należał do klasyfikowanego zarówno w GSMP jak i FIA EHC ubiegłorocznego Mistrza Polski, Grzegorza Rożalskiego ( Mitsubishi Lancer), który był najszybszym kierowcą zarówno w dwóch treningach, jak i dwóch podjazdach wyścigowych GSMP.
Zawody odbyły się przy pięknej, słonecznej pogodzie, choć jeszcze dzień wcześniej wszyscy z lekkim niepokojem patrzyli w niebo i prognozy pogody.
Na starcie pierwszego porannego podjazdu treningowego pojawiło się 115 kierowców, jako pierwszy na linię startową przeciął Jan Kościuszko, dawny wicemistrz Europy, ( BMW 2002 Ti), klasyfikowany w kategorii historycznej. Już podczas rozpoczynającego zawody podjazdu poważna awaria techniczna wyeliminowała aktualnego lidera klasyfikacji generalnej GSMP Sebastiana Steca. Ford Fiesta wrócił do parku serwisowego na lawecie, a ekipa techniczna udała się po nowy silnik, czwarty w tym sezonie!
Drugi podjazd treningowy to czerwona flaga zatrzymująca podjazd; przyczyną była awaria innego faworyta zawodów, Ronnie Bratschiego, Szwajcara jeżdżącego w barwach Czech. Utylizacja oleju, który wylał się z uszkodzonego Mitsubishi Lancera, spowodowała dłuższą przerwę w przebiegu podjazdu.
W obu przedpołudniowych podjazdach najszybszym kierowcą w całej stawce był siedmiokrotny zwycięzca limanowskich wyścigów, Christian Merli, jeżdżący bolidem Nova Proto NP01. Za plecami utytułowanego Włocha lokowali się Hiszpan Joseba Iraola Lanzagorta ( Nova NP01) i debiutujący w polskiej rundzie FIA EHC Francuz Kevin Petit ( Nova Proto NP01).
Po południu kierowców GSMP czekały dwa podjazdy wyścigowe, będące kolejnymi treningami dla mistrzostw Europy. W obu znów najszybciej, w tej samej kolejności co rano, uplasowała się pierwsza trójka.
W klasyfikacji mistrzostw Polski oba podjazdy najszybciej pokonał Rożalski, bijąc z czasem 2:04,215 o 0:0102 sekundy swój własny rekord trasy dla samochodów Kategorii 1 ( pojazdy z nadwoziem zamkniętym). W pierwszym podjeździe wyścigowym na miejscu drugim sklasyfikowano Roberta Sługockiego ( Mitsubishi lancer), który po przerwie spowodowanej awarią auta wcześniejsza podczas wcześniejszych rund GSMP, trzeci czas zanotował karol Krupa ( Skoda Fabia CT). W drugim podjeździe kolejność nieco się zmieniła, tym razem Krupa był szybszy od Sługockiego o 1,6 sekundy). W ostatecznych wynikach 7 Rundy GSMO w Kat. 1 pierwsze miejsce zajął Grzegorz Rożalski, z czasem 4:10,535 i średnią prędkością 158 km/h. Drugie miejsce przypadło Robertowi Sługockiemu, który zaliczył czas 4:20,944. Na najniższym stopniu podium stanął Karol Krupa ( 4:23,982). Dla porównania: Christian Merli pokonywał swoim bolidem liczącą 5493 metry trasę o ok. 8-9 sekund szybciej w każdym podjeździe niż konkurenci jeżdżący samochodami.
Drugi podjazd wyścigowy GSMP znacznie się przeciągnął po groźnie wyglądającej kraksie Grzegorza Kluzy ( Renault Clio). Zawodnika przewieziono na badania kontrolne do limanowskiego szpitala, na szczęście obrażania kierowcy z Wieliczki okazały się nieznaczne.
W Kategorii Narodowej, w której klasyfikowane są samochody z utraconą homologacją międzynarodową, na najwyższym stopniu podium stanął jeżdżący cross carem Speedcar Wonder Teodor Kocur, wyprzedzając Cezarego Turka ( Renault Megane RS) i Krzysztofa Kurasza ( Honda Civic. Wśród aut historycznych zwyciężył Marcin Przybyszewski ( Honda Integra), drugi był Arkadiusz Borczyk ( Honda Civic CTi) a trzeci reprezentujący organizujący wyścig Auto Moto Klub Limanowa Adam Garbacz ( Honda Civic EK4 rallye). Puchar Pań powędrował do liderki tej klasyfikacji, Natalii Kluzy ( Renault Clio RS III).
Niedziela przyniesie najważniejsze w sezonie ściganie; po jednym podjeździe treningowym rozegrane zostaną dwa wyścigowe, po których poznamy najszybszych kierowców 7. Rundy FIA EHC.
Zawody na bieżąco można obserwować poprzez oficjalną stronę wyścigu www.wysciggorski.pl , z której będzie można przejść m.in. na specjalny kanał You Tube, wyścigowe Race Radio które działać będzie na częstotliwości 90,8 FM, wyniki na żywo dostępne na www.wyniki-online.pl .
Partnerem Strategicznym zawodów jest Województwo Małopolskie.
[inf. prasowa]