Facebook Twitter





  • Organizatorzy
    PZM - ASN

    Auto Moto Klub Limanowa SOS PZMot

    Powiat Limanowski Miasto Limanowa Gmina Limanowa

     

    Gmina Słopnice Wojewódzka Małopolska Rada BRD

     

  • Partner główny
    Małopolska


    Tauron
  • Partnerzy
    Autoremo

     

    Autoremo

     

    Gold Drop

     

    Veroni active

Wywiad - Maciej Kot

Jak obecnie rozwijasz swoje umiejętności w motosporcie?

Nie mam na to zbyt wiele czasu w ciągu roku, z powodu treningów i wyjazdów związanych ze skokami narciarskimi. Jednak parę razy do roku staram się znaleźć chwilę, aby usiąść za kółkiem auta rajdowego, lub wyścigowego i trochę potrenować. Staram się jak najwięcej uczyć od doświadczonych kierowców, podpatrywać ich i słuchać. W przeszłości zdarzało mi się jeździć i trenować razem z Michałem Kościuszko, Michałem Bębęnkiem, Wojtkiem Chuchałą czy Robertem Kusem. Kiedy nie ma możliwości aby pojeździć prawdziwym autem, zasiadam przed symulatorem, który parę lat temu zbudowałem u siebie w domu. Oczywiście nie zastąpi to normalnej jazdy, ale pozwala kształtować pewne nawyki i utrzymywać „formę”.

 

Kto jest Twoim idolem i dlaczego?

W skokach oczywiście Adam Małysz, a jeśli chodzi o Motorsport to pierwszym idolem był Colin Mcrae, a potem Janusz Kulig i Krzysztof Hołowczyc. Z czasem zwiększając swoje zainteresowanie wyścigami zacząłem podziwiać Ayrtona Sennę i oczywiście Roberta Kubicę, któremu w tej chwili gorąco kibicuję i ślędzę jego losy.

 

Czy te dwie dyscypliny, różniące się znacząco, mają jakieś wspólne mianowniki? Że np. z pozycji skoczka może być łatwiej lub może trudniej zacząć uprawiać tego typu sport?

Myślę, że wspólnymi mianownikami jest wysoka prędkość, duża dawka adrenaliny, odwaga oraz refleks, czas reakcji i koordynacja. Pewne elementy mojego treningu skoczka są bardzo podobne do tego co robią kierowcy. Dlatego być może uprawiając skoki narciarskie start w motorsporcie jest trochę łatwiejszy, niż dla kogoś kto nigdy nie miał do czynienia z żadnych sportem. Jednak oczywiście nic nie zastąpi doświadczenia, które trzeba zbierać przez wiele kilometrów i lat.

 

Od paru lat gościsz na zawodach w Limanowej, a czy myślisz, że by kiedyś stanąć na linii startu w Limanowej jako zawodnik?

Oczywiście, że o tym myślę. Jednak aby wystartować potrzebowałbym chwile czasu na odpowiednie przygotowanie do startu. Tego niestety nie ma, bo w maju rozpoczynamy przygotowania do kolejnego sezonu. W ostatnich latach w piątek w nocy wracałem do domu z obozu, a już w sobotę o 5 rano ruszałem do Limanowej, aby o 7 stawić się na starcie. Zmęczenie po obozie i podróży nie dawałoby szans na dobrą jazdę, a brak treningów w aucie powodowałby kolejne straty czasowe. Jestem profesjonalnym sportowcem, dlatego moje podejście do każdego wyzwania jest podobne: „Jak coś robić, to topowo”. Być może nadejdzie taki czas, że uda mi się zorganizować wszystko na tyle, że poczuję się przygotowany, żeby powalczyć na trasie jako zawodnik. Do tego dochodzą oczywiście ograniczenia finansowe, a wydatki w motorsporcie są naprawdę duże.

 

Bliżej Ci do rajdów, wyścigów ? czy może offroadu? W którą dyscyplinę chcesz podążać?

Na pewno nie do offroadu, tego sportu nie czuję. Nigdy nie miałem okazji jeździć terenówką. Czy rajdy? Czy wyścigi? Ciężko powiedzieć. Na tą chwilę nie idę w jednym kierunku, staram się rozwijać jak najbardziej wszechstronnie. Uważam, że z każdego sportu można coś wynieść dla siebie. Ale jeśli chodzi o emocje, to chyba rajdy darzę większym „uczuciem”.

 

Auto Twoich marzeń? Czy jest taki samochód, który zajmuję szczególne miejsce w Twoim sercu?

Nie ma takiego jednego jedynego. Moja wyobraźnia jest bardzo bujna, stąd też pełno w niej samochodów którymi chciałbym w przyszłości jeździć. Ale od dziecka samochodem, który powodował szybsze bicie serca było niebieskie subaru impreza STI. A w wersji rajdowej, WRC to już w ogóle! Oczywiście miejsce w garażu znalazłoby się także dla Ferrari, Lamborghini czy Zondy.

 

Dziś skoki narciarskie zajmują miejsce nr 1 w Twoim życiu, a czy myślisz, że kiedyś sport samochodowy będzie tą główną dziedziną Twojego życia?

Na tą chwile w 100% koncentruję się na skokach i najbliższej przyszłości, dlatego ciężko mi powiedzieć czy kiedyś zmienię dyscyplinę. Marzeniem jest osiągnięcie najwyższych wyników w skokach i zakończenie kariery na szczycie, jak to zrobił Adam Małysz i wtedy można rozważać kolejne wyzwania. Jeśli pojawiłaby się propozycja dołączenia do fajnego projektu w motorsporcie, na pewno poważnie bym ją rozważył.

 

Jak udaje Ci się połączyć dwie pasję na co dzień, skoki i motosport? ponieważ obie absorbują dużo cennego czasu? I kiedy znajdujesz czas dla siebie?

Staram się dobrze organizować swój czas, oraz mieć pewną hierarchię tego co ważne. Skoki w tej chwili są na pierwszym miejscu, dlatego nic nie może zakłócać moich przygotować do sezonu. Jeśli znajdę wolny czas, to wtedy mogę pomyśleć o swojej pasji, jaką są rajdy czy wyścigi. Jednak często zmęczenie czy chęć dobrej regeneracji nie pozwala na jazdę i treningi za kółkiem. Wtedy tłumaczę sobie, że przyjdzie na to jeszcze czas.

 

Czy masz jakąś imprezę wymarzoną, w której byś chciał wystartować kiedyś jako zawodnik?

Myślę, że są dwie takie imprezy: Rajd WRC, najlepiej Monte Carlo oraz GP F1.

 

W tym roku m.in. można było Cie już zobaczyć na starcie w X Memoriale Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza, w Limanowej w roli PILOTA 2, a czy jeszcze gdzieś w tym roku będziesz startował?

W tym roku nie planuje już startów, ze względu na bardzo napięty terminarz treningów i startów w skokach. Ale jeśli akurat nadarzy się jakaś okazja to chętnie z niej skorzystam.

 

Jakie jest Twoje obecnie największe marzenie?

Moja głowa jest pełna marzeń :) Ale w najbliższej przyszłości największym marzeniem jest złoty medal na Igrzyskach Olimpijskich w Peong Chang w 2018 roku. 

 

Dziękujemy za rozmowę.

Dodaj komentarz
  • Współorganizatorzy
    MORD Kraków MORD Nowy Sącz MORD Tarnów

    Szpital Powiatowy w Limanowej Limanowski Dom Kultury

  • Patron medialny
    TVP Sport TVP Kraków

      

    RMF FM TV28

      

    GŁOS 24

      

    UMA GSMP